...for flipperfrelste nordmenn

5/5/2014 


 MENY
 Hovedsiden
 Artikkelarkiv
 Forum
 Betroelser
 Chat
 Downloads
 Kjøp og Salg
 Entusiaster
 Flipperordboken
 Manualer
 Linker
 Søk
 Om SpilleDilla.com





 NYHETER
JD PROTOTYP BALL LOCK RETROFIT HACK
Judge Dredd ble i første versjon levert med en utrolig kul multiball lock-mekanisme. Hver kule som skulle låses for multiball måtte skytes opp venstre rampe. En diverter sørget deretter for å lede kula mot Deadworld (som er en roterede planetmodell med en kontraroterende ring rundt planeten med tre hull for låsing av kuler). Ved start av multiball ble hver kule løftet fra den roterende ringen ned på playfielden av en mekanisk arm med magnet, i tillegg til at 3 kuler også ble spyttet ut på playfielden av den automatiske ball shooteren.

Ifølge legenden, så klaget surmagede operatører til Bally om at flipperen ville bli totalt inoperativ hvis krana sluttet å fungere (Operatørene var tydeligvis svært glad i redundans slik at de kunne fortsette å tjene penger på ikke-fungerende automater framfor å sende ut en tekniker for å løse problemet)

Bally endret designet av deadworld slik at det var umulig å låse mer enn ei kule på planetringen. De skjærte ut slots istedet for hull, slik at kulene bare skulle trille ned på playfielden hvis krana sluttet å fungere. Resultate var at tidenes tøffeste (og plasskrevende) playfield-leke ikke lenger hadde noen funksjon. Alle irriterte seg over multiballmekanismen som ikke stemte med bilder eller beskrivelse i flyeren og JD ble stemplet som kalkun.

Bally nøyde seg ikke med fysisk modifikasjon av JD, men endret også softwaren tilsvarende. Den eneste versjonen av programvaren som støtter prototyp-locken er L1. Denne programvareversjonen er komplett umulig å oppdrive. Hvis en søker litt på internett, tar kontakt med personer/firma som sitter på rom-biblioteker eller sjekker på RGP, så finner en fort ut at JD L1 ROMen er vanskeligere å oppdrive enn Kryptonitt.

Stor var derfor overraskelsen når en antatt JD L1 binær dumpet ned i postkassen min tidligere i år (Har mast litt rundt om kring med jevne mellomrom og var i ferd med å gi opp håpet). Binæren ble sporenstreks sendt til flipperspill.com for brenning og testing.

ROMen jeg hadde fått hadde ikke en sjekksum som var konsistent med noen av de offisielle releasene fra WMS. Dette kunne tyde på at:
a) Den kommer fra en utviklingsmaskin, eller
b) sjekksummene på WMS-sidene er feil, eller
c) det dreier seg om en hacket ROM, eller
d) jeg var utsatt for en grusom practical joke...

Swithmatrisa som ROMen presenterte i testmodus var imidlertid karakteristisk for L1-ROMen. Dette fordi switch #32 (mekanisk) var identifisert som ”LEFT RMP ENTER”. Denne switchen ble fjernet fra spillet og erstattet med switch #67 (opto) i senere versjoner.

Det første jeg gjorde var å prøvekjøre JD med ”L1”-ROMen. Etter å ha fullført JUDGE-targetene, så lyste lock-lampa og jeg fyrte av ei kule mot deadworld. Diverteren trigget ikke... Kula fortsatte ned høyre rampe og registrerte en virtual lock.


L1-ROM på plass

Kilden min ønsket ikke at jeg videreformidlet hvor jeg hadde fått ROMen fra, men han var et kjent navn fra RGP og innholdet i senere mailer fra han ledet meg til å tro at trigging av switch#32 i matrisa ville aktivere divertern ved hver ball lock.

For å få til dette måtte jeg ettermontere en wire gate med bryter på inngangen av den venstre rampa og koble denne bryteren til J208 og J206 via en diode.


Wire gate monteres på ledig post.



Pursuit-lampe-assembly montert over wire-gate.

Hvis dette virket, så var det fremdeles flere potensielle tekniske problemer. Flere switcher var fjernet fra spillet og det er ikke dokumentert hvilken funksjon noen av disse hadde eller nøyaktig hvordan de var montert. Dette dreier seg bl.a. om #71 ”Magnet over ring” og ”Globe position 2”. Den siste har navn som kan relateres til ball locken. En skulle tro det er nødvendig med noen form for synkronisering av planeten ved multiball. Det er mulig det er nok med dekoderringen rundt planetaksen og en eksisternde opto, men jeg kunne ikke være sikker.

Jeg har ikke klart å få noen til å hoste opp et ekstra par Molex-connectorer som passet til J208 og J206 og måtte derfor en tur på Clas Ohlson for å kjøpe kabelsko (størrelse ekstra small). Kabelskoene ble påloddet ledninger og klemt litt slik at den ene bøylen akkurat passet på en pinne på hovedkortet (Dette er ikke en designanbefaling, men siden jeg ble utålmodig etter å få testet konseptet, så...)


SW#34 Hotwiring

Jeg gikk deretter inn i switch-test og verifiserte at wire-gate hacket mitt trigget switch #32 (LEFT RMP ENTER).

Neste problem var ringen. Her hadde jeg oprinnelig tenkt å lage en ny ring, men siden jeg var litt utålmodig, så ble cut-out`ene i ringen tettet med tape.


MacGyver visits Deadworld...

Vet ikke helt hvordan jeg skal si dette, men sånn roughly klokka 22.30 den 08. september i kjellern i Bregneveien i Trondheim, så låste jeg den første kula på ringen, få sekunder etter den andre og deretter den tredje. Etter siste lock, så begynte krana å løfte dem ned på playfielden slik at jeg kunne spille multiball, slik som multiball skal være på JD...

Jeg la kun merke til en uggen ting og det var at JD ved ett tilfelle mistet track på kulene sine og deretter fyrte av ball-shooteren på ”Full Auto” en kort stund før den kom til sans og samling. Dette kan ha noe med ”L1”-versjonen min å gjøre, andre manglende switcher, eller rett og slett det vanlige problemet med vibrasjoner i ”ball through” opto-kortene. Juryen har ennå ikke kommet tilbake vedr. dette.

JD har nå fått tilbake sin opprinnelige L6 ROM og kjører som vanlig i påvente at jeg skal få ånden over meg og få laget et skikkelig proto kit. (Kvalifiseringsresultatet mitt på NPC tyder på at jeg trenger å spille litt pinball også... ;)

Takk til Ole og Per som bisto med teknisk hjelp og en bryter på NPC :)


Hans Jørgen Grimstad - 9/9/2003

 PARTNERE
 Flipperspill.com
 Jukebox-Center.com
 Flipperspel.nu
 BigBoppers.no
 Automater.no




 SPONSORER

 MASKININFO
 Atari (76-83)
 Bally (31-88)
 CapCom (95-96)
 ChicagoCoin (32-77)
 DataEast (87-94)
 Gottlieb (31-83)
 Midway (59-78)
 Sega (1994-1999)
 Stern (77-)
 Williams (44-99)














Ansvarlig Redaktør:
Christian Grande
Copyright 2002-2006 (c) SpilleDilla.com

Om oss
Bli skribent!