|
|
NYHETER
|
HIGH ROLLER CASINO (01/2001) For de fleste flipperspill er det slik at en enkelt person er designeren - han følger og styrer spillets utvikling fra idé til samlebånd. Noen få flippere har to eller flere designere, mens månedens flipper, High Roller Casino, faktisk kan sies å ikke ha noen bestemt designer!
Programmerer Dwight Sullivan forteller om den komplekse utviklingen: "High Roller startet opp som et John Norris-prosjekt. John forlot firmaet med et halvferdig spill. Joe Balcer fortsatte med designet men også han forlot firmaet etter en kort stund. High Roller ble stående uten noen designer, men Keith Johnson satt fortsatt med programmeringen. En tredje designer, John Borg, tok så over. Men siden John Borg hadde andre prosjekter på gang ble hans innsats halvhjertet, og Ray Tanzer steppet inn som assisterende designer. Så Keith er egentlig den eneste som fulgte hele prosjektet".
Keith Johnson med en whitewood-playfield til High Roller Casino (FOTO: PinGame Journal) John Borg er ansatt som "rampesjefen" på Stern, og High Roller Casinos rampe-action kan utvilsomt tilskrives John. Han forteller; "Norris begynte på layoutarbeidet, deretter tok Balcer over og ryddet opp. Jeg tegnet alle rampene for spillet. En av rampene leder opp til et stort ruletthjul, og enkelte klagde på at ballen ble værende i rulletthjulet for lenge. Derfor måtte vi utvikle en løsning for å senke ballhastigheten slik at ballen kom seg ut av rullethjulet raskere. Det er derfor noen spill på markedet som har raske ruletthjul, mens andre har tregere hjul, avhengig av produksjonsdato."
John Norris var den som startet opp prosjektet, og forteller følgende om sin opprinnelige ide; "Når jeg startet å jobbe med konseptet, ønsket jeg å gjøre en fullversjon av Las Vegas. Jeg ville inkludere alle de ulike casinospillene. Jeg ville ha LED-lamper på spillebrettet og jeg ville ha en enarmet banditt som bevegde seg. Flipperkulen skulle trille inn i et ruletthjul og jeg ville ha magneter som påvirket ballens bevegelser."
High Roller Casino er på alle måter et "synlig" spill. Med sine sterke og til dels "glorete" farger lyser den opp i sine omgivelser. Fargevalget er sprakende, og gir inntrykk av at dette er en flipper som ønsker å formidle en positiv opplevelse.
I likhet med en rekke andre av de nyere titlene fra Stern, er de mange små lampene bak transliten i bakboksen dessverre erstattet med et lysrør. Dette gir en langt mindre "spennende" opplevelse, og det er trist at Stern må spare inn noen kroner på den måten. Spesielt merkes dette under "attract mode".
Keith Johnson føler High Roller Casino treffer både erfarne spillere og nybegynnere med mindre erfaring, og ved lanseringen av High Roller Casino var det stor enighet om at den var et sprang i riktig retning for Stern, etter Striker Xtreme og Sharkeys Shootout. Sett i ettertid er det mange som mener at HRC stod for starten på en enorm kvalitetsmessig opptur for Stern, og at omstendighetene kanskje var spiren til at Keith P. Johnson nå har en mer sentral rolle i spillutviklingen der. Det blir spennende å se om Stern med den ferske Lord of the Rings-flipperen i enda større grad klarer å oppfylle det som er Keith Johnson og Sterns ønske: tilgjengelig og artig for nybegynnere, men også utfordrende og spennende for erfarne spillere.
Kilder: PinGame Journal, Pinball News, IPDB.org og RGP.
Christian Grande - 12/12/2003
|
|
|
|
|
|